Határtalanul

Határtalanul pályázat- HAT-19-03-0036

Az 1848-49-es szabadságharc helyszínein Erdélyben

Az előkészítő órák keretében megismerkedünk kirándulásunk helyszínének földrajzával: domborzatával, éghajlatával, vízrajzával, s azokkal helyszínekkel, ahol látogatást fogunk tenni. Erdély történelmével is foglalkozunk, kiemelten az 1848-49-es szabadságharcban betöltött szerepéről. A tanulók intelligenciájának fejlődése érdekében megismertük Erdély kultúráját, építészetét, képzőművészetét, irodalmát, kiemelt hangsúlyt helyezve a magyar hírességeinkre.
2022. április 19-én reggel indultunk el a tanulmányi kirándulásra 36 diák és 4 kísérőtanár részvételével. Egy hosszabb buszos út után Kolozsvárra érkeztünk, ahol felkerestük Mátyás király szülőházát, majd a főtéren a Szent Mihály templomot, mely a felújítása és restaurálása után először nekünk nyitott ki. Megcsodáltuk Mátyás király lovas szobrát és a Bánffy palotát. Utunk ezután Tordára vezetett, ahol a hasadéknál tettünk egy kisebb sétát, majd estére érkeztünk meg Parajdra, ahol 3 éjszakát töltöttünk el a Medveház Panzióban. Itt a diákok és kísérő pedagógusok 2-3 ágyas, fürdőszobás szobákban lettek elhelyezve. A teljesen felújított szálláshely a település egy csendes utcájában, egy kis patakocska mellett található. Reggelink mindig valamilyen tojásétel, felvágottak, vaj, lekvár és tea volt. Ebédre szendvicset készítettek nekünk, míg este háromfogásos, ízletes vacsorákat falatozhattunk.

Második nap reggeli után a parajdi sóbányába mentünk le. Itt megismerkedtünk a bányászat történetével, a só, mint ásványkincs jelentőségével és közben légzőszervrendszerünket is megtisztítottuk. Ezután Korondra látogattunk, ahol egy hosszú séta során ismerkedtünk a Sóvidék nevezetes fazekad edényeivel. Ezt követően Farkaslakán megemlékeztünk és megkoszorúztuk Tamási Áron sírját, majd Szejkefürdőre utaztunk, ahol felsétáltunk a székelykapuk alatt Orbán Balázs sírjához. Ezután Erdély távolabbi nevezetességeit is megtekintettük a Mini Transylvania parkban. Estére még Szováta utcáit is bejártuk a Medve- tó partján.

Harmadik napunkat a Bucsin- tetőn átutazva Gyergyószentmiklóson kezdtük, ahol megkoszorúztuk Petőfi Sándor szobrát, majd a Kossuth szobornál és az 1848/49- es forradalom és szabadságharc emlékére állított kopjafánál emlékeztünk és tettünk egy sétát a főtéren. Útunk ezután a Csiki- medencébe vezetett, a karcfalvi templomhoz felmásztunk és megcsodáltuk a különleges erődített egyházi intézményt, majd a csíksomlyói kegytempomban hallgathattuk Hugó Atya ismertetőjét a ferences szerzetesrend megalakulásáról és munkájáról, illetve a templom építéséről, belső és külső jellegzetességeiről. Ezután mindenkinek volt lehetősége a reneszánsz oltárnál megtekinteni és megérinteni a Szűz Mária kegyszobort. Végül a csütörtöki napot Székelyudvarhelyen zártuk egy hosszú városi sétával, mely során megcsodálhattuk a főtér műemlékekben gazdag területét és fellépcsőztünk a Tamási Áron Gimnáziumhoz.

Utolsó napunkat pénteken, április 22-én töltöttük Erdélyben. Parajdi szállásunkat elhagyva Székelykeresztúron meglátogattuk a Gyárfás- kúria kertjét, azt a helyet ahol Petőfi utolsó éjszakáját töltötte. Megkoszorúztuk az ott található Petőfi- körtefát és Bem József, lengyel szabadságharcos, az erdélyi seregek tábornokának szobrát. Ezután Segesváron a várban tettünk egy sétát szemerkélő esőben. A diákok térkép alapján csoportokban keresték fel a nevezetes helyszíneket, gyűjtöttek információkat, melyeket később megosztottak egymással. Utolsó állomásunk Marosvásárhely volt, ahol a főtér szecessziós épületeivel ismerkedtünk. Sajnos az ortodox nagypéntek miatt a Kultúrpalota zárva volt, így csak a külső jegyeket tekinthettük meg. A közeli gyorsétteremben mindenki megebédelt, majd elindultunk busszal a hosszú hazaútra. Estére fáradtan, de sok-sok élménnyel gazdagodva érkeztünk meg.

A hazaérkezést követő héten értékelő órákat tartottunk, melyeken felelevenítettük az eseményeket, meghallgattuk egymás beszámolóit. Legkedvesebb élményem címmel írtak a tanulók fogalmazásokat, s ezeket a többiekkel is ismertették. Megnéztük az általunk készült képeket, videó felvételeket. A képanyagból prezentációt készítettünk.
A Határtalanul program lezárásaként megemlékeztünk a Nemzeti Összetartozás Napjáról. A kiránduláson résztvevő tanulók tablót készítettek a látottakról és beszámolót tartottak a szerzett élményeikről. 

A 11. osztály tanulói megemlékező műsort is készítettek, melyet június 4-én adtak elő az iskola tanulói számára.